Coachande fråga, Inspiration, Tänkvärt, Tips

Att hitta sitt ikigai

Snubblade över en artikel om hur företaget Zappos hjälper sina medarbetare att hitta sitt ikigai.

 

Ikigai (uttalas ick-ee-guy) är ett japanskt uttryck som helt enkelt handlar om ditt syfte, anledningen till varför du går upp varje dag, det som gör livet värt att leva.

 

Vissa vet redan som små vad de vill göra resten av livet. Andra trodde att de visste det, men kommer på att de istället har lyssnat på andra istället för sig själva. Någon kommer på det efter en livskris, andra närmar sig pensionsålder när de äntligen satsa på det man egentligen vill lägga tiden på.

Det handlar egentligen ”bara” om att komma fram till den perfekta balansen av:

  • Vad är det du älskar att göra (din passion)
  • Vad är du bra på (ditt kall)
  • Vad världen behöver (ditt syfte)
  • Vad du kan få betalt för (ditt yrke)

 

 

Det innebär alltså att om du inte har alla fyra delarna, så har du inte ikigai. Du kanske gör något som du har passion för, som världen behöver och som du är bra på, men tjänar inte några pengar. Det behöver inte vara fel och kan vara tillräckligt (det kanske helt enkelt inte går att tjäna pengar på det). Eller så tjänar du bra med pengar och är duktig på ditt yrke, och på sätt och vis behöver världen det du jobbar med, men du saknar passionen. I båda dessa exemplen så uppnår man helt enkelt inte ikigai.

 

Tillbaka till Zappo, vad gör de som företag för att medarbetarna ska hitta sitt ikigai?

Bland annat så erbjuder de livscoach för medarbetare. Notera att de har valt att ha livscoach, inte karriärcoach. Ett tecken på att de ser till helheten och inte bara jobbrelaterad coachning. Här kan du läsa en artikel skriven av en av deras livscoacher.

 

Utöver det tillhandahåller de även mer traditionella upplägg såsom:

  • Möjlighet att skugga (shadow) en medarbetare inom ett jobb/område som man är intresserad av, eller bara helt enkelt för att lära sig saker som man har nytta av i sin ordinarie roll
  • Onlineutbildning via Zappo universitet
  • Flexibla arbetstider
  • Volontärarbete

 

PS. Amerikanska skoföretaget Zappos (numera ägt av Amazon) är inspirerande att läsa om av många olika skäl, bl.a. för sitt sätt att arbeta med kunder och kundtjänst och för att man har skippat traditionella chefer och hierarkiska organisationer och istället tillämpar holocracy.

 

Källa: ikigai bild.

  Gilla