Inspiration, Livet, Tips

Komma igång & hålla igång träning

Ett av de vanligaste nyårslöften är någon form av träningslöfte, och så ”springer” vi iväg och köper gymkort.

Så här i slutet av januari är det där gymkortet kanske fortfarande oanvänt, eller så körde vi några gånger direkt efter nyår, och mer än så kommer det inte bli.

Att träning ”är bra” och något man ”borde” göra behöver vi kanske inte grotta ned oss i. Däremot är den bästa träningen den som faktiskt blir av.

Hör du till de som vill få till träningen, men fortfarande brottas med hur du ska få till det? Här kommer några tips för dig!

Vardagsmotion

En av de viktigaste sakerna är faktiskt vår vardagsmotion, att vi rör oss i vår vardag. Tänk, om du tränar en timme tre gånger i veckan, men är i stort sätt stilla resten av tiden, så rör du dig enbart 1,8 % av tiden på en hel vecka. Om du istället kan få in motion i din vardag (istället eller som komplement till din träning) så kommer det göra en större skillnad. Vad skulle kunna vara vardagsmotion?

  • Promenad, hur kort eller lång du vill
  • Ta trapporna, om så bara en våning och hiss resten
  • Stå upp istället för att sitta vid datorn (i alla fall några minuter)
  • Ta varje chans i vardagen att gå, böja dig, sträcka på dig, exempelvis för att hämta/lämna/prata med någon
  • Testa ”gå-möten” (walk and talk) istället för att sitta i ett rum
  • Eller kör möten där alla står upp (mötena blir även troligen kortare och förhoppningsvis även mer effektiva)
  • Gå av eller på en station tidigare, ifall du inte kan gå hela sträckan
  • Cykla!
  • Se städning, trädgårdsarbete, matlagning eller tvätt som en möjlighet till vardagsmotion
Aktivitetsarmband

Aktivitetsarmband är något som både kan trigga, inspirera och även lugna. Och det passar både den teknikintresserade, stressade småbarnsföräldern och pensionärern. Varför då? Du kan få svart på vitt hur lite eller mycket du rör dig, speciellt om du sätter mål och väljer att följa dina resultat. Om målet är 10 000 steg per dag, och du ser att du har en liten bit kvar, är det lättare att ta beslutet att gå den där promenaden som kommer innebära att du når ditt dagsmål.

Möjligheterna är oändliga: Du kan se hur många stillasittande timmar du har om dagarna. Och få notiser när det är dags att göra något (röra sig, alarm av olika saker, till att gå och sova) och hurrarop när du når ditt dagsmål. Ja, det blir nästan som en liten sparrande träningskompis, det gäller bara att hitta en variant och nivå som passar dig.

Den enklaste varianten är så klart att använda den stegräknare som finns i din mobil. Sen kan du välja olika varianter av aktivitetsarmband som klarar alltifrån vatten till avancerade pulsmätare.

Hitta det som passar dig

Vi började med att skriva att den bästa träning är den som blir av. Så hitta det som du faktiskt vill göra. Oavsett vad andra säger ”är den bästa träningen” eller vad andra tycker är kul eller vad du ”borde” göra.

Man kan diskutera i en halv evighet vad som är träning och inte. Men om du kommer att promenera, spela boule eller golf, men aldrig skulle springa eller gå in på ett gym eller göra något som har med en boll att göra – Så gör det du faktiskt kommer att göra.

Om du inte vet vad du tycker är kul, våga testa! Vad finns i ditt närområde? Många har gratis prova-på-tillfällen. Och ofta behöver du inte köpa dyr utrustning i början, utan kan antingen träna i vanliga träningskläder eller låna innan du bestämmer dig.

Inspiration

Lyssna på Anders Hansens Sommarprat i P1. Det har fått många, både barn och vuxna att vilja röra på sig mer.

Eller se tredje avsnittet i hans serie på SVT Din Hjärna, om Fysisk aktivitet.

  Gilla