Coachande fråga, Effektivitet, Inspiration, Tänkvärt, Time Management

Var inte upptagen, var produktiv

Har du mycket att göra? Lite mycket just nu? Mycket möten, gärna dubbel eller trippelbokad?

Och mailen ska vi kanske inte tala om alls, detta konstanta inflöde som aldrig tar slut (såvida du inte tillfälligt saknar uppkoppling eller mailservern ligger nere, men då blir det i sig en stressfaktor).

Just hur man ska hantera sin mail är en enkel och vanlig ingång när någon vill komma igång och bli mer effektiv, kanske som ett första steg mot att bli mindre stressad.

Frågan är vad det är man egentligen vill ha för resultat?

Färre mail? Bättre struktur i mailkorgen? Skriva kortare mail? Kunna prioritera vilka mail och när man ska svara? Komma till insikt att man inte behöver ha notiser aktiverade eller mailen igång hela tiden?

Vad är det grundläggande problemet?

Att din mail är ostrukturerad eller att din mail hindrar dig från att göra det du egentligen borde göra?

Att du har mail från arga kunder eller upprörda kollegor, eller att du inte hinner göra det de är arga eller upprörda över?

Att du inte har struktur på din mail, eller att du inte har struktur på ditt pågående projekt (men där mailen känns mer lätthanterligt att ta tag i än projektet)?

Vad är det egentligen som kan få dig mer produktiv?

Svaret har du bara själv, men ibland är det intressant att stanna upp och fundera över vad det är man egentligen är så upptagen med.

Och om lösningen är att bli mer effektiv i det man är så upptagen med (fler mail, fler möten, fler åtaganden…).

Eller om man helt enkelt skulle bli mer produktiv om man la sin tid på något helt annat eller identifierade vad i alla måsten som skulle resultera i mest resultat…

PS. Och självklart kan problemet vara just mailen. Och något som är ett lätthanterligt första steg att ta tag i innan man börjar med det större problemet. Och det är inte alltid man kan påverka hur andra väljer att överösa en med mail, men man kan välja sitt eget förhållningssätt. DS.

  Gilla